Często zadawane pytania

  • Sprawy finansowe
  • Sprawy członkowskie
  • Sprawy administracyjne
  • Sprawy techniczne

Od nieterminowo dokonywanych opłat z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych oraz użytkowych naliczane są odsetki za opóźnienie, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego art. 481 par. 2 kc. Odsetki za zwłokę nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności.

Za datę zapłaty uznaje się datę wpływu na rachunek bankowy Spółdzielni. Informujemy również, że opłaty za mieszkanie i za lokale użytkowe oraz dzierżawę terenu należy uiszczać co miesiąc z góry do 15-go dnia każdego miesiąca kalendarzowego.

Wniosek w tej sprawie należy złożyć w sekretariacie pokój nr 9 lub przesłać podpisany skan na adres sm@smprzelom.pl. Wzór wniosku do pobrania na stronie internetowej http://www.smprzelom.pl/druki-do-pobrania lub w pokoju nr 24 w biurze Spółdzielni przy wejściu głównym.

Instalacja anten zbiorczych jest elementem składowym nieruchomości, której zapewnienie w budynku wynika z przepisów Prawa Budowlanego, niezależnie od tego, czy właściciel z niej korzysta, czy nie. Opłata w wysokości 2,10 zł uiszczana jest przez wszystkich właścicieli lokali i przeznaczona na konserwację i utrzymanie w stałej sprawności instalacji anten zbiorczych na terenie wszystkich zasobów.

Nie. Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych nie można publikować danych dłużników. Na tablicach ogłoszeń Spółdzielnia może umieścić informacje dotyczącą ogólnej kwoty zadłużenia w danym budynku oraz ilości dłużników.

Spółdzielnia umożliwia podgląd danych związanych z rozliczeniem mediów, wysokością opłat czy też zaległości poprzez moduł E-bok dostępny na naszej stronie internetowej, który można uaktywnić, składając formularz zgłoszeniowy http://www.smprzelom.pl/assets/files/e-uslugi/e-bok_formularz_zgloszeniowy.pdf.

Zaległości należy niezwłocznie uregulować. Jednakże w przypadku potrzeby uzgodnienia salda należy skontaktować się z pracownikami Spółdzielni osobiście – pokój nr 17/windykacja/ lub 24/czynsze/ lub telefonicznie 25 758 50 11. Pracownicy w miarę możliwości udzielą Państwu rad i wskazówek co do dalszego postępowania.

Jest to opłata uiszczana na rzecz sprzedawcy energii cieplnej. Na opłatę tę składa się opłata za moc zamówioną oraz za przesył. Rozliczana jest raz do roku proporcjonalnie do powierzchni lokalu.

Od 9 września 2017 członkiem Spółdzielni jest każdy, kto posiada spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu. Oznacza to, że osoba, która nabyła prawo do lokalu mieszkalnego, w chwili podpisania umowy staje się członkiem Spółdzielni.

W przypadku, kiedy nabywamy mieszkanie na odrębną własność, członkostwo jest dobrowolne. W takich przypadkach, aby zostać członkiem Spółdzielni, konieczne jest wypełnienie deklaracji członkowskiej, której druk dostępny jest w biurze Spółdzielni – pokój 22, w gablocie przy wejściu głównym do Spółdzielni. Deklarację można złożyć osobiście lub podpisany skan przesłać drogą mailową na adres sm@smprzelom.pl.

Członkowie Spółdzielni korzystają z pożytków uzyskiwanych przez Spółdzielnię z prowadzonej działalności gospodarczej tj. wynajmowanie lokali użytkowych, garaży, miejsc postojowych, dzierżawę terenu, reklamy. Przychody te pomniejszają wnoszone przez członków opłaty.

Uzyskanie członkostwa jest całkowicie bezpłatne.

W obradach Walnego Zgromadzenia może uczestniczyć każdy, kto jest członkiem Spółdzielni lub pełnomocnik członka.

Zgodnie z treścią art. 1 ust.7 i ust. 9 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, do działalności spółdzielni mieszkaniowych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze dotyczących udziałów i wpisowego. W ustawie nowelizacyjnej brak jest przepisów przejściowych regulujących sytuację osób, których uprawnienia członkowskie powstały przed dniem 9 września 2017 r. Brak jest podstawy prawnej, orzecznictwa sądowego oraz jednoznacznych poglądów doktryny, w związku z tym możliwość zwrotu udziałów jest obecnie wstrzymana.

Zmiana adresu do korespondencji jest możliwa poprzez dostarczenie wypełnionego formularza do sekretariatu Spółdzielni lub mailowo, podpisanego skanu na adres: sm@smprzelom.pl. Ustalenie adresu do korespondencji poza zasoby Spółdzielni wiąże się z dodatkową opłatą mającą na celu pokrycie dodatkowych kosztów.

Segregacja odpadów jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości, w tym przypadku właścicieli lokali oraz Spółdzielni, która musi zapewnić odpowiednie pojemniki do segregacji w altanach śmietnikowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Kwestia późniejszego zagospodarowania odpadów leży w gestii odbiorcy odpadów.

Instalacja centralnego ogrzewania w mieszkaniu stanowi jeden z elementów składowych instalacji w budynku. Jej zadaniem jest dostarczanie do każdego pomieszczenia takiej ilości ciepła, jaka wynika z obliczonego zapotrzebowania na ciepło dla danego pomieszczenia. Likwidacja grzejnika może spowodować zaburzenia w instalacji i utratę niektórych właściwości użytkowych.

Należy wystąpić do Spółdzielni z wnioskiem o wyrażenie zgody na wymianę grzejnika. Wszelkie koszty związane z wymianą grzejnika ponosi lokator. Informację związaną z wymianą lokator otrzymuje w formie pisemnej odpowiedzi.

Koszt spuszczenia oraz napełnienia instalacji centralnego ogrzewania ponosi właściciel lokalu i określony jest uchwałą Zarządu.

Chcąc poprawić działanie wentylacji grawitacyjnej w mieszkaniu, należy zapewnić właściwą cyrkulację powietrza poprzez stały napływ świeżego powietrza do lokalu. Należy zainstalować „nawietrzaki” w oknach i nie zaklejać kratek wentylacyjnych.

Należy wystąpić do Spółdzielni z pisemnym wnioskiem o wyrażenie zgody na wymianę okien. Wraz z odpowiedzią na wniosek, Spółdzielnia przesyła obowiązujący regulamin oraz rejestruje wniosek na liście oczekujących do zwrotu umorzonej części kosztów.

Zgodnie z regulaminem, kwota zwrotu nie może przekraczać 50% kosztów wymiany stolarki określonej na podstawie średniej arytmetycznej złożonych faktur i zatwierdzonej przez Zarząd Spółdzielni.

Tak, w przypadku montażu markizy lub rolet zewnętrznych właściciel lokalu musi zwrócić się do Spółdzielni o zgodę, która jest wydawana pod warunkiem spełnienia obowiązujących przepisów prawa budowlanego.

Tak, w przypadku prac remontowych polegających na wyburzeniu ścian, właściciel lokalu musi uzyskać zgodę Spółdzielni. Pracownicy weryfikują techniczne możliwości rozbiórki.

Nie. Użytkownik lokalu obowiązany jest wywieźć na własny koszt gruz i inne pozostałości po robotach remontowych i modernizacyjnych wykonywanych w lokalu.