Informacja dotycząca rozliczenia wody w Spółdzielni

02.01.2025

Szanowni Mieszkańcy

W związku z kolejnym rozliczeniem wody, które otrzymaliście Państwo pod koniec grudnia i ponownym pojawieniem się wielu pytań w tym temacie, Spółdzielnia Mieszkaniowa „Przełom” informuje, że rozliczenie to zostało przeprowadzone w oparciu o Regulamin rozliczania kosztów zimnej wody i odprowadzenia ścieków w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Przełom” w Mińsku Mazowieckim zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej nr 10/2016 z dnia 18.04.2016 r. oraz Uchwałami Rady Nadzorczej dotyczącymi zmian w ww. regulaminie, tj. nr 20/2020 z dnia 20.05.2020 r. i nr 14/2023 z dnia 18.12.2023 r.

Dla przypomnienia, zgodnie z ww. regulaminem, rozliczenie wody odbywa się 2 razy w roku tj. za pobór wody od maja do października i od listopada do końca kwietnia. Każde półroczne rozliczenie polega na rozliczeniu wpłaconych przez właścicieli lokali zaliczek do rzeczywistego kosztu zużycia wody na podstawie odczytu wodomierzy lokalowych w danym lokalu, powiększonego o udział w wodzie niezbilansowanej, czyli różnicy pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego a sumą wodomierzy indywidualnych.

Pozycja w rozliczeniu wody tj. „Koszt wody niezbilansowanej” wynika stąd, że dostawca wody wystawia fakturę na podstawie wskazania wodomierza głównego budynku, który zamontowany jest na przyłączu do miejskiej sieci wodociągowej. Prawie w większości budynków powstaje różnica pomiędzy odczytem zużycia wody wg licznika głównego, a sumą odczytów z liczników indywidualnych w poszczególnych lokalach, która zgodnie z przyjętym regulaminem rozliczana jest proporcjonalnie do ilości zużytej wody w danym lokalu.

Zapisy w regulaminie w tym zakresie wynikają wprost z Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków tj. art. 6 ust. 6 pkt. 3 który brzmi:

„właściciel lub zarządca rozlicza, zgodnie z art. 26 rozliczenia z odbiorcami usług ust. 3, różnicę wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody”.

Natomiast art. 26 rozliczenia z odbiorcami usług ust. 3 brzmi:

„Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań, o której mowa w art. 6 umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków ust. 6 pkt 3. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osobę korzystającą z lokalu w tych budynkach”.

Ustawodawca jednoznacznie przy tym przesądził, iż należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża się zawsze osobę korzystającą z lokalu w tych budynkach.

Skąd biorą się te różnice?

Przyczyn powstawania różnic, o co często Państwo pytacie jest kilka. Najczęściej są to: awarie poszczególnych wodomierzy lokalowych, w zależności od dostępności i ilości miejsca w szachcie instalacyjnym sposób ich montażu (w poziomie lub w pionie), nierejestrowane przez wodomierze lokalowe przecieki jak np. awaria spłuczki WC – strużka wody grubości około 1 mm cieknąca ze spłuczki to nawet 9 litrów na godzinę, czyli ponad 200 litrów w ciągu doby. Ponadto baterie (krany) mogą być nieszczelne i powodować tzw. „kropelkowanie”, czego również nie odczytują wodomierze indywidualne z uwagi na swój próg rozruchu tzn. minimalny przepływ, powyżej którego zaczynają pracę, a wodomierz główny już to wykaże – licznik w lokalu stoi, woda zostaje zużyta i odczytana przez wodomierz główny. Przepływ wody poniżej progu rozruchu może nie zostać zarejestrowany przez wodomierz indywidualny, ale przy jednoczesnym poborze wody w innych lokalach wykryje go wodomierz główny, wykazując większe zużycie.

Na podstawie przeprowadzonych badań wyliczono, że jeśli z pojedynczego kranu co 3 sekundy kapie kropla wody, to przez godzinę uzbiera się jej prawie szklanka (0,2 litra), a przez rok będzie to ponad 1700 litrów wody. Krople kapiące co 0,5 sekundy to w ciągu godziny około 1,8 litra, czyli w ciągu roku prawie 15800 litrów wody.

Zainstalowane w Spółdzielni Mieszkaniowej Przełom wodomierze w pełni odpowiadają obowiązującym normom i posiadają aktualną cechę legalizacyjną tak jak wodomierze główne, które są własnością PWiK i są regularnie wymieniane co 5 lat. Spółdzielnia prowadzi monitoring wielkości występujących różnic i analizę ich zmienności. Przeprowadzane są również kontrole pracy wodomierzy przez pracowników m.in. w przypadkach gdy licznik lokalowy wskazuje wyjątkowo małe zużycie, a jest wielu użytkowników w lokalu, w którym jest zainstalowany.

Dodatkowo informujemy, że jeśli są dodatkowe punkty poboru wody w piwnicy na potrzeby remontów to po zakończeniu remontów firmy te są obciążane na podstawie faktur za zużycie wody. Za dodatkowe punkty poboru wody do podlewania ogródków pobierane są opłaty za wodę od mieszkańców, którzy o ich montaż wnioskowali.

W sytuacjach kiedy na rachunku za wodę widnieją bardzo wysokie opłaty, to przede wszystkim należy na początku sprawdzić na własną rękę czy wodomierz działa prawidłowo, czyli sprawdzić wskazania wodomierza i rachunku czy stany się zgadzają, dalej sprawdzić, czy wodomierz rejestruje zużycie podczas puszczania wody w każdym ujęciu wody z osobna, sprawdzić czy wodomierz nie cofa się podczas pomiaru. Są to przypadki, w których reklamacja na rozliczenie może być uzasadniona, wówczas fakt ten należy zgłosić do Spółdzielni, co spowoduje dokładne zbadanie sprawy i ewentualną korektę.

Mając na uwadze ograniczenie kosztów z tytułu różnic licznikowych prosimy Państwa o niezwłoczne zgłaszanie zauważonych nieprawidłowości pracy wodomierzy, widocznych przecieków z instalacji lub armatury i urządzeń sanitarnych.