Jak czytać rachunki spółdzielni, czyli za co płacimy

07.10.2024

W związku z telefonami i rozmowami indywidualnymi oraz pismami skierowanymi do Spółdzielni w kwestii ostatnio wysłanych wymiarów opłat w bieżącym roku w kilku słowach przedstawiamy Państwu wyjaśnienia jak czytać dokumenty, które otrzymaliście i za co są te opłaty w odniesieniu do poszczególnych pozycji.

W ogólną eksploatację spółdzielni wchodzą pozycje wykazane w pierwszej części tabeli rachunku  nazwane jako:

„I Składniki zależne” czyli te, które ustala Spółdzielnia tj. eksploatacja; fundusz remontowy; konserwacja; konserwacja domofonu; antena zbiorcza – konserwacja i modernizacja; koszt rozliczenia wody; opłata za indywidualne korzystanie w piwnicy ze wspólnej instalacji elektrycznej tam, gdzie to ma miejsce; opłata za psa, jeśli mieszka w lokalu i został zgłoszony.

Eksploatacja – koszty związane z utrzymaniem i obsługą nieruchomości – sprzątanie; utrzymanie terenów zielonych; płace pracowników; przeglądy: gazowe, kominiarskie, elektryczne; amortyzacja środków trwałych; utrzymanie biura; lustracja; badanie bilansu; obsługa prawna; wynagrodzenia Rady Nadzorczej; opłaty bankowe i ubezpieczenia; podatek od nieruchomości; koszty działalności społeczno-kulturalnej.

Fundusz remontowy – koszty wykonanych remontów w zasobach spółdzielni zgodnie z zatwierdzonym planem remontów na dany rok. Środki nagromadzone na tym funduszu są ewidencjonowane na poszczególne nieruchomości i ich salda przechodzą na następny rok. Remonty planowane są w oparciu o przeglądy techniczne i pilne potrzeby remontowe.

Konserwacja – koszty związane z obsługą zasobów Spółdzielni realizowaną przez grupę 15 konserwatorów, którzy wykonują: prace mające na celu utrzymanie bieżącej sprawności technicznej elementów budynków, infrastruktury przyległej oraz elementów małej architektury; drobne naprawy i malowanie klatek schodowych; usuwanie awarii sanitarnych i elektrycznych w zakresie zgodnym z regulaminem podziału obowiązków Spółdzielni i użytkowników lokali w zakresie napraw wewnątrz lokali. Konserwatorzy zajmują budynek stanowiący Zaplecze Techniczne przy ul. Okrzei 20A, pełnią dyżury sobotnio-niedzielne oraz świąteczne do zgłoszeń awarii, które wymagają pilnej interwencji (nie mogą poczekać do poniedziałku lub kolejnego dnia roboczego). Do obsługi zgłoszeń i awarii Zaplecze ma do dyspozycji trzy samochody.

Konserwacja domofonu – koszty związane z zakupem nowych central domofonowych, które sukcesywnie są wymieniane w całych zasobach, ale i koszty zakupu materiałów niezbędnych do prawidłowego utrzymania tych instalacji.

Antena zbiorcza konserwacja i modernizacja – koszty instalacji wewnętrznej, do której dostęp Spółdzielnia musi zapewnić na podstawie zapisów „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie”, niezależnie od tego, czy właściciel lokalu korzysta, czy nie z tej anteny. W ubiegłych latach przeprowadzona była modernizacja anten zbiorczych. W wyniku tego niektóre budynki mają odpłatność tylko za konserwacje, a te które jeszcze nie spłaciły modernizacji również za modernizację. Stawki opłat wynoszą 1,00 zł i 1,10 zł od lokalu za miesiąc. Konserwacja anten zbiorczych jest zlecana firmie zewnętrznej.

Koszt rozliczenia wody – koszty rozliczenia wody, które odbywa się dwa razy w roku w okresie od maja do października i od listopada do kwietnia. Zachęcamy do korzystania z platformy e-bok dostępnej na stronie internetowej Spółdzielni www.smprzelom.pl, przez którą wysyłamy wymiar opłat i można sprawdzić swoje rozrachunki ze Spółdzielnią, co jest znaczenie bardziej ekonomiczną i ekologiczną formą korespondencji.

Opłata za indywidualne korzystanie w piwnicy ze wspólnej instalacji elektrycznej – dotyczy tylko tych, którzy mają dodatkowe oświetlenie w indywidualnej piwnicy i korzystają z instalacji elektrycznej wspólnej dla całej piwnicy. Naliczana jest w związku z faktem, że oświetlenie w indywidualnych piwnicach nie było wykonywane przez Spółdzielnię. Każdy zainteresowany we własnym zakresie wykonuje podłączenie do istniejącej instalacji elektrycznej, za którą płacą wszyscy.

Opłata za psa – obciążani są tylko ci, którzy posiadają zwierzaki. Opłata przeznaczona jest na pokrycie kosztów „psich pakietów”, a przede wszystkim zakup worków na psie odchody. Od października 2024 r. dystrybucja worków następuje poprzez wrzucanie ich do indywidualnych skrzynek listowych. Jednocześnie informujemy, że w przypadku posiadania psa należy ten fakt zgłosić do Spółdzielni na odpowiednim formularzu o ilości osób zamieszkałych (dodatkowa rubryka dla psa) i wnosić comiesięczną opłatę.

Druga część w tabeli rachunku nosi nazwę:

„II Składniki niezależne” czyli te, na które spółdzielnia nie ma wpływu – media, które muszą być rozliczone na podstawie faktur lub złożonych deklaracji Spółdzielni na pokrycie kosztów dostawy tych usług czyli wody z PWiK, ciepła z PEC, energii elektrycznej na częściach wspólnych z PGE, gazu z PGNiG, odbioru odpadów komunalnych i podatku od nieruchomości z Urzędu Miasta Mińsk Mazowiecki.

Wszystkie media tj. prąd, woda, ciepło, gaz muszą być rozliczone na „0” z mieszkańcami tj. wartość faktur podzielona jest na mieszkańców według zasad ustalonych w regulaminach.